Ακοή, όραση, εμβόλια, υγεία και σχολείο

Κατηγορία: Γονείς και παιδιά

Τα προβλήματα με την ακοή στο σχολείο επηρεάζουν σοβαρά τα παιδιά.Η επιστροφή στο σχολείο επιβάλλει την ανασκόπηση της υγείας του παιδιού. Ο έλεγχος της ακοής, της όρασης, των εμβολίων, της σωματικής και ψυχοκινητικής ανάπτυξης είναι μέρος της φροντίδας που πρέπει οι γονείς να παρέχουν στα παιδιά τους.

Η έναρξη του σχολικού έτους είναι ευκαιρία για έλεγχο της κατάστασης τους σε συνεργασία με το γιατρό. Είναι απαραίτητο τα παιδιά σχολικής ηλικίας να ελέγχονται για την ακοή τους.

Οι απώλειες ακοής που δεν είναι ολικές, αυτές που επηρεάζουν μόνο ορισμένους ήχους ή το ένα αυτί μόνο, δυνατόν να περνούν απαρατήρητες. Συχνά, μαθητές με βλάβες στην ακοή δεν το αντιλαμβάνονται. Ακόμη και ήπια προβλήματα ακοής έχουν αρνητικές συνέπειες στη σχολική απόδοση.

Στο παιδί τα συχνότερα σημεία της απώλειας ακοής είναι:

1. Δεν ανταποκρίνεται πάντοτε και με σταθερό τρόπο στους διάφορους ήχους ή φωνές

2. Παρατηρείται καθυστέρηση στην ανάπτυξη της ομιλίας και της γλώσσας

3. Η ομιλία του δεν είναι καθαρή και ψηλώνει την ένταση της φωνής όταν βλέπει τηλεόραση, όταν ακούει ραδιόφωνο ή ένα δίσκο

4. Δεν υπακούει σε οδηγίες που του δίνονται, δεν ανταποκρίνεται όταν το καλούν και όταν του λένε κάτι απαντά με τρόπο που δείχνει ότι δεν κατάλαβε

Οι μαθητές με δυσκολίες ακοής δεν μπορούν να παρακολουθούν καλά τις παραδόσεις των μαθημάτων και να συμμετέχουν όπως οι συμμαθητές τους με κανονική ακοή στην τάξη. Επειδή πολλές φορές μαθητές με βλάβες ακοής που δεν είναι σοβαρές ή ολικές, δεν αντιλαμβάνονται το πρόβλημα, η απόδοση τους μειώνεται.

Εκτιμάται ότι 83 παιδιά σε 1.000 έχουν απώλεια ακοής που είναι σημαντική από εκπαιδευτικής άποψης. Μαθητές με μικρές βλάβες ακοής ή που δεν ακούνε κάποιους ήχους, έχουν μέχρι 10 φορές πιο πολλές πιθανότητες να μείνουν στάσιμοι ή να παρουσιάζουν περισσότερες σχολικές δυσκολίες από ότι αυτοί με κανονική ακοή.

Στο σχολείο οι δυσκολίες των παιδιών με προβλήματα ακοής, γίνονται μεγαλύτερες. Στις τάξεις πολύ συχνά υπάρχει θόρυβος βάθους από τις κινήσεις των μαθητών, από αντικείμενα που μετακινούνται, το μετροφύλλημα των βιβλίων, το ανακάτεμα χαρτιών και άλλα.

Ο απόηχος της φωνής των δασκάλων, η μεγάλη απόσταση του δασκάλου από τα παιδιά σε τάξεις με πολλούς μαθητές, οι συνομιλίες, οι κάθε μορφής θόρυβοι, προσθέτουν στο πρόβλημα της κακής ακοής. Επίσης δεν είναι σπάνια τα σχολεία που έχουν πρόβλημα ηχορύπανσης από εξωτερικές πηγές.

Σε ένα τυπικό περιβάλλον σχολικής τάξης, ακόμη και μαθητές με φυσιολογική ακοή, μπορούν να έχουν δυσκολίες στο να παρακολουθούν καλά το τι λέει ο δάσκαλος ή οι συμμαθητές τους.

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να είναι ενήμεροι ότι πρέπει να ελέγχεται η ακοή και η όραση των παιδιών σχολικής ηλικίας.

Η ανίχνευση απώλειας ακοής παιδιών σχολικής ηλικίας είναι δυσκολότερη και έτσι απαιτείται από όλους εγρήγορση.

Σε περίπτωση υποψίας χρειάζεται εξέταση από ειδικό γιατρό που πρέπει να ερευνήσει το πρόβλημα προσεκτικά και κάτω από καλές συνθήκες εξέτασης.


Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: