Το στρες, η συμπεριφορά και η αϋπνία

Κατηγορία: Αντιμετώπιση του στρες

Τα άτομα που πάσχουν από αϋπνία φαίνεται να είναι πιο ευαίσθητα στις δράσεις των ορμονών του στρες. Πολλοί, γνωρίζετε πόσο επηρεάζεται η ψυχική σας διάθεση και το στρες που βιώνετε όταν δεν κοιμάστε καλά. Οποιοσδήποτε βαθμός στέρησης ύπνου μειώνει τις πνευματικές ικανότητες και αυξάνει τα επίπεδα στρες.

Όμως αντίστροφα, οποιοδήποτε γεγονός προκαλεί ένταση, άγχος, στρες, ψυχική καταπόνηση, κατάθλιψη είναι σε θέση να προκαλεί αϋπνία με σοβαρή στέρηση ύπνου. Έτσι εισέρχεστε σε ένα φαύλο κύκλο έλλειψης ύπνου και στρες που επιδεινώνει την κατάσταση. Η νευρικότητα, η ευερεθιστικότητα συνοδεύονται από μείωση της απόδοσης σας σε όλους τους τομείς, με ανεπιθύμητες συνέπειες.

Γιατί η αϋπνία προκαλεί στρες;

Η παρατεταμένη αϋπνία προκαλεί την αύξηση των επιπέδων των ορμονών του στρες. Η κορτιζόνη και οι άλλες ορμόνες του στρες, εκτός από τη συνεχή εγρήγορση που προκαλούν, αυξάνουν τη γλυκόζη αίματος, την παραγωγή της ινσουλίνης, τις πιθανότητες ανθεκτικότητας στην ινσουλίνη οδηγώντας έτσι σε διαβήτη και ψηλή πίεση.

Τα άτομα που πάσχουν από αϋπνία φαίνεται να είναι πιο ευαίσθητα στις δράσεις των ορμονών του στρες.

Έρευνες σε μεσήλικες άνδρες, έδειξαν ότι δεν είναι λόγω της αύξησης της ηλικίας που παρουσιάζουν συχνότερα αϋπνία. Ο λόγος είναι διότι είναι πιο ευαίσθητοι στις δράσεις της κορτιζόνης, αδρεναλίνης και άλλων ορμονών του στρες όπως η CRH.

Επίσης άλλες εργασίες, έδειξαν ότι αυτοί που πάσχουν από αϋπνία παράγουν περισσότερη κορτιζόνη ιδιαίτερα κατά τις βραδινές και νυχτερινές ώρες. Έτσι λοιπόν, πιθανόν σε σημαντικό ποσοστό ασθενών με χρόνια αϋπνία με τις σοβαρές της συνέπειες, αυτή να οφείλεται σε διαταραχή που προκύπτει από υπερευαισθησία και υπερπαραγωγή του συστήματος που ρυθμίζει το στρες στον οργανισμό.

Γιατί υπάρχουν άνθρωποι που όταν έχουν στρες κοιμούνται περισσότερο ενώ άλλοι παρουσιάζουν αϋπνία; Το φαινόμενο αυτό φαίνεται σύμφωνα με έρευνες, να οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο το κάθε άτομο βιώνει συναισθηματικά την κατάσταση.

Αυτοί που εστιάζουν την προσοχή τους στα συναισθήματα και στις ανησυχίες που δημιουργούνται σε δύσκολες περιόδους, έχουν τάση να παρουσιάζουν αϋπνία. Αντίθετα, τα άτομα που αγνοούν τα συναισθήματα που συνοδεύουν στρεσογόνες καταστάσεις αλλά συγκεντρώνονται σε πρακτικούς στόχους, δεν παρουσιάζουν πρόβλημα αϋπνίας και προστατεύονται από το στρες.

Πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα και τι μπορείτε να κάνετε; Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι το στρες επηρεάζει τον ύπνο σε πέραν του 50% των ανθρώπων στις ανεπτυγμένες χώρες.

Οι κυριότερες πηγές του στρες είναι θέματα σε σχέση με την εργασία, την οικογένεια και τα παιδιά.
Σίγουρα δεν μπορείτε να είστε σε θέση να ελέγχετε κάθε παράγοντα που συμβάλλει στο στρες. Μπορείτε όμως να βρείτε τρόπους να ελέγχετε τα συναισθήματα σας για να επιτρέπετε στον ύπνο να έρχεται.

Δώστε προτεραιότητα σε αυτά που μπορείτε να τροποποιήσετε και αφήστε αυτά που είναι πέραν του ελέγχου σας. Έτσι θα μπορέσετε να κοιμηθείτε καλύτερα και περισσότερο.

Ένας καλός ύπνος θα σας δώσει δύναμη, ενέργεια και καθαρή σκέψη για αντιμετωπίσετε την επομένη πιο αποτελεσματικά τις προκλήσεις και το στρες που φέρνει αναπόφευκτα μαζί της η ζωή.

Εκτύπωση του άρθρου Στείλε σε ένα φίλο

Βλέπε σχετικά άρθρα: